Groepsvlag

Na jaren van afwezigheid introduceerden wij op 1 januari 2021 onze nieuwe groepsvlag. Deze vlag staat symbool voor waar wij als scoutsgroep voor staan en ligt ons dan ook bijzonder nauw aan het hart. Op kamp, in buiten- of binnenland, aan onze lokalen of op speciale gelegenheden, we zullen de vlag steeds met trots laten wapperen. Hieronder volgt een beschrijving van de symboliek.

Centraal op de vlag staan de universele logo’s van de scouts en de gidsen in elkaar versmolten. Het symboliseert de eenheid waar wij als groep voor staan. Wij zijn vrienden onder elkander.

De drie bladen van het klavertje en de lelie stellen de drievoudige scoutsbelofte voor die wij afleggen aan onszelf, de ander en de wereld. Wij zijn fier en op onze eer te vertrouwen.

De gele en rode kleur verwijzen naar de nachtelijke vuurtjes waar elke scout van houdt en die warmte en verbondenheid uitstralen. Het zijn ook de kleuren van onze geliefde thuisstad, Vilvoorde. De groene kleur staat symbool voor de natuur waar wij zo graag in vertoeven. Wij leven met open oog in de natuur.

De vogel is een salangaan. Hij herinnert ons blijvend aan onze Vermakende Salangaan. Het wit staat voor de hoop. Hoop in een betere toekomst, de richting waarnaar de salangaan vliegt. Wij glimlachen onder alle omstandigheden.